GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
OSMANLI DİPLOMASİ TARİHİ (SEÇ)/ULUS207
Dersin Adı: OSMANLI DİPLOMASİ TARİHİ (SEÇ)
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 5
Dersin Yarıyılı: 3 Ders Türü : Seçmeli
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Prof. Dr. Soyalp TAMÇELİK
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/site/soyalp
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  soyalp@hotmail.com
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Temel kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirir.
Diplomatik gelişmeleri kronolojik ve analitik olarak inceler.
Günümüzde gerçekleşen olayları bilimsel çözümlemelerle anlar.
Başta uluslararası çatışmalar olmak üzere karşılaşılması muhtemel olan olayları çözümler ve uzlaşma seçeneklerini üretir.
Osmanlı Devleti’nin siyasal, toplumsal, ekonomik ve fikrî yapısının diplomatik hususlara yansımalarını analitik olarak inceler.
Osmanlı Devleti'nde farklı tarihsel dönemlerdeki diplomasi anlayışını ve uygulamalarını, Batı dünyası ile karşılaştırmalı bir şekilde analiz eder.
Takım çalışmasında uyumlu, inisiyatif alabilen, empati yeteneğine sahip, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerisini kazanır.
İlgili kariyer alanında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olur.

 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Tanışma,ders programının ve uygulanacak yöntemlerin anlatılması,ders kitaplarıyla ilgili sunumun yapılması,ödev ve sınav şeklinin belirlenmesi
2. Hafta  Diplomasi ve İlk Uygulama Örnekleri
3. Hafta  Osmanlı Öncesi Türklerde Yönetim Geleneği, Devlet Anlayışı ve Diplomatik İlişkileri
4. Hafta  Osmanlı Devleti’nin Kuruluş Safahatı ve Diplomasi Uygulamaları
5. Hafta  Osmanlı Devleti’nin Yükselme Dönemi ve Diplomasi Geleneği
6. Hafta  Batı Dünyasında Gelişen Diplomasi Geleneği ve Esasları
7. Hafta  Osmanlı’nın Duraklama ve Çöküş Döneminde Diplomasi Anlayışı
8. Hafta  Vize Haftası
9. Hafta  Avrupa’da Gelişen Sürekli Diplomasi Anlayışı ve Geleneği
10. Hafta  Osmanlı’da Yenilikçi Padişahlar III. Selim ve II. Mahmut Döneminde Diplomasi Uygulamaları ve Yapısal Değişiklikler
11. Hafta  Osmanlı’daki Yeni Diplomasi Anlayışı
12. Hafta  20. Yüzyılda Diplomasi Yönteminde Ortaya Çıkan Değişiklikler ve Özellikleri
13. Hafta  Çok Yönlü (Parlamenter Diplomasi) Diplomasinin Esasları ve Özellikleri
14. Hafta  Modern Türkiye’nin Diplomasi Geleneği, Esasları ve Özellikleri - 1
15. Hafta  Modern Türkiye’nin Diplomasi Geleneği, Esasları ve Özellikleri - 2
16. Hafta  Final Haftası
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  ZORUNLU KAYNAKLAR: Halil İnalcık, Osmanlı İmparatorluğu Klasik Çağ (1300- 1600), İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 2012; Aubrey Leo Kennedy, Old Diplomacy and New, 1876-1922: From Salisbury to Lloyd-George, John Murray, 1922;İlber Ortaylı, Osmanlı İmparatorluğu'nda İktisadî ve Sosyal Değişim : Makaleler 1, Ankara : Turhan Kitabevi, 2000; Hüner Tuncer, "Eski" ve "Yeni" Diplomasi,Ankara: Ankara Dış Politika Enstitüsü, 1991; Kemal Girgin, Osmanlı ve Cumhuriyet Dönemleri Hariciye Tarihimiz, Ankara: TTK, 1994. ÖNERİLEN KAYNAKLAR: Harold Nicolson, The Evolution of Diplomatic Method,London: Constable and Company Ltd, 1954; Gül Akyılmaz, Osmanlı Diplomasi Tarihi ve Teşkilâtı, Konya: Tablet Basım Yayın, 2000; Faik Reşit Unat, Osmanlı Sefirleri ve Sefaretnameleri,Ankara: TTK, 2008.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
2
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
1
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
15
3
45
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
0
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
15
1
15
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
15
2
30
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
15
15
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
20
20
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
125
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
5
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Uluslararası ilişkiler teorileri, siyasî tarih ve uluslararası hukuk alanlarında mesleki uzmanlık ve beceriye sahip olmaX
2
Uluslararası ilişkiler disiplinin bir gerekliliği olarak hukuk bilimleri, sosyoloji, tarih, ekonomi gibi sosyal bilimler alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma haiz olarak bu bilim dallarını etkin bir şekilde kullanabilmeX
3
Disiplinlerarası bir bilgi birikiminin avantajıyla kaymakamlık, idari yargı hakimliği, diplomatlık, müfettişlik veya uzman yardımcılığı gibi meslek dallarında kamu kurum ve kuruluşları, özel sektör ve sivil toplum kuruluşlarında çalışabilmek için mesleki yetkinlik kazanmaX
4
Uluslararası ilişkilere yön veren bölgesel ve küresel kurum ve kuruluşlar hakkında yeterli bilgi sahibi olmaX
5
Türkiye ve uluslararası alandaki diğer aktörlerin uluslararası sistemdeki yerini kuramsal, tarihsel ve olgusal bir perspektiften kavrayabilmeX
6
Uluslararası sistemi bölgesel bir perspektifle analiz ederek Ortadoğu, Rusya- Kafkasya, Latin Amerika, Asya- Pasifik, Avrupa, Afrika bölgeleri hakkında tarihsel, eknomik, sosyolojik ve stratejik bakımdan bilgi sahibi olmaX
7
Uluslararası alanda karşılaşılan gelişmeler karşısında uluslarası hukuk açısından yorumlarda bulunabilmeX
8
Günümüz uluslararası sistemi hakkında yorum yapabilmek için XIX. ve XX. yüzyıl siyasî tarihi hakkında bilgi sahibi olmaX
9
Birey, devlet ve sistem analiz düzeylerinde uluslararası ilişkiler teorilerini kullanabilme, analiz yapabilme, hipotez üretebilme ve çözüm önerileri geliştirebilmeX
10
Meslekî, insanî ve bilimsel etik davranışların ve buna dair ilkelerin bilincinde olmaX
11
Uluslararası ilişkiler disiplini ile ilgili gelişmeleri ve literatürü takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine ve kaynaklara ulaşma becerisine sahip olmaX
12
Sürekli öğrenme ilkesine bağlı olarak bilişim teknolojilerini ve temel bilgisayar programlarını etkin bir şekilde kullanabilmeX
13
Grup çalışmasına uyumlu, inisiyatif alabilen, yenilikçi fikirlere açık, analitik düşünme yetisine sahip bir biçimde ülkesel, bölgesel ve küresel ölçekte ortaya çıkan sorunlar karşısında çözüm önerileri geliştirebilme, proje, taslak, program, rapor vb. doküman hazırlayabilme becerisine malik olmaX