GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ/KAMU104
Dersin Adı: BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 5
Dersin Yarıyılı: 3 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Yrd. Doç. Dr. Özge Çelik Russell
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  celik@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Sosyal bilimler metodolojisine dair bilgi sahibi olur.
Araştırma metodu seçer.
Araştırma yazısı yazabilir.
Farklı sosyoloji yaklaşımları tarafından kullanılan yöntemleri bilir.
Araştırma yönteminin niteliklerini kavrar.




 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Bu dersin önkoşulu yada eş koşulu bulunmamaktadır.
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Bilim ve Araştırma: Toplumsal Araştırmanın Alternatifleri, Nicel ve Nitel Toplumsal Araştırma
2. Hafta  Araştırmanın Boyutları
3. Hafta  Teori ve Araştırma: Sosyal Teori ve İdeoloji, Farklı Teori Yaklaşımları
4. Hafta  Literatür Değerlendirmesi ve Etik Kaygılar
5. Hafta  Metodolojinin Anlamları: Pozitivist Sosyal Bilim, Yorumlayıcı Sosyal Bilim, Eleştirel Sosyal Bilim, Feminist ve Postmodern Araştırma
6. Hafta  Nicel ve Nitel Araştırma Tasarımları
7. Hafta  Nitel ve Nicel Ölçüm: Güvenilirlik ve Geçerlik, Endeks Oluşturma, Ölçekler
8. Hafta  Ara sınav
9. Hafta  Deneysel Araştırma: Toplumsal Araştırmada Deneyin kısa Tarihi, Rastlantısal Atama, İç ve Dış Geçerlik,, Etik Üzerine
10. Hafta  Tarama Araştırması: Tarama Araştırmasının Tarihi ve Mantığı, Anket Oluşturma, Tarama Türleri, Görüşme Yapma
11. Hafta  Tepkisiz Araştırma ve İkincil Analiz
12. Hafta  Nicel Veri Analizi
13. Hafta  Saha Araştırması
14. Hafta  Tarihsel Karşılaştırmalı Araştırma
15. Hafta  Nitel Veri Analizi
16. Hafta  Araştırma Raporunun Yazılması ve Toplumsal Araştırma Politikası
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  Lawrence Neuman, Toplumsal Araştırma Yöntemleri, Nitel ve Nicel Yaklaşımlar,çev. Sedef Özge, Yayın Odası, İstanbul, 2010 - Robert A. Day, Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır, çev. Gülay Aylar, TÜBİTAK Yayınları, Ankara, 2004. - Halil Seyitoğlu, Bilimsel Araştırma ve Yazma, Gizem yayınları, İstanbul, 2003. - Stephen Cole, Sosyolojik Düşünme Yöntemi, Vadi yayınları, Ankara, 2002.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
15
3
45
 Haftalık uygulamalı ders saati
0
 Okuma Faaliyetleri
15
2
30
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
15
2
30
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
1
5
5
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
1
5
5
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
115
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
4.6
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
5
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Uluslararası ilişkiler teorileri, siyasî tarih ve uluslararası hukuk alanlarında mesleki uzmanlık ve beceriye sahip olmaX
2
Uluslararası ilişkiler disiplinin bir gerekliliği olarak hukuk bilimleri, sosyoloji, tarih, ekonomi gibi sosyal bilimler alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma haiz olarak bu bilim dallarını etkin bir şekilde kullanabilmeX
3
Disiplinlerarası bir bilgi birikiminin avantajıyla kaymakamlık, idari yargı hakimliği, diplomatlık, müfettişlik veya uzman yardımcılığı gibi meslek dallarında kamu kurum ve kuruluşları, özel sektör ve sivil toplum kuruluşlarında çalışabilmek için mesleki yetkinlik kazanma
4
Uluslararası ilişkilere yön veren bölgesel ve küresel kurum ve kuruluşlar hakkında yeterli bilgi sahibi olma
5
Türkiye ve uluslararası alandaki diğer aktörlerin uluslararası sistemdeki yerini kuramsal, tarihsel ve olgusal bir perspektiften kavrayabilme
6
Uluslararası sistemi bölgesel bir perspektifle analiz ederek Ortadoğu, Rusya- Kafkasya, Latin Amerika, Asya- Pasifik, Avrupa, Afrika bölgeleri hakkında tarihsel, eknomik, sosyolojik ve stratejik bakımdan bilgi sahibi olmaX
7
Uluslararası alanda karşılaşılan gelişmeler karşısında uluslarası hukuk açısından yorumlarda bulunabilmeX
8
Günümüz uluslararası sistemi hakkında yorum yapabilmek için XIX. ve XX. yüzyıl siyasî tarihi hakkında bilgi sahibi olmaX
9
Birey, devlet ve sistem analiz düzeylerinde uluslararası ilişkiler teorilerini kullanabilme, analiz yapabilme, hipotez üretebilme ve çözüm önerileri geliştirebilmeX
10
Meslekî, insanî ve bilimsel etik davranışların ve buna dair ilkelerin bilincinde olmaX
11
Uluslararası ilişkiler disiplini ile ilgili gelişmeleri ve literatürü takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisine ve kaynaklara ulaşma becerisine sahip olmaX
12
Sürekli öğrenme ilkesine bağlı olarak bilişim teknolojilerini ve temel bilgisayar programlarını etkin bir şekilde kullanabilmeX
13
Grup çalışmasına uyumlu, inisiyatif alabilen, yenilikçi fikirlere açık, analitik düşünme yetisine sahip bir biçimde ülkesel, bölgesel ve küresel ölçekte ortaya çıkan sorunlar karşısında çözüm önerileri geliştirebilme, proje, taslak, program, rapor vb. doküman hazırlayabilme becerisine malik olmaX