GAZİ ÜNİVERSİTESİ BİLGİ PAKETİ - 2019 AKADEMİK YILI

DERS TANIMI
YÖNEYLEM ARAŞTIRMASI I/EKON305
Dersin Adı: YÖNEYLEM ARAŞTIRMASI I
Dersin Kredisi: 3 Ders AKTS : 7
Dersin Yarıyılı: 5 Ders Türü : Zorunlu
DERS BİLGİLERİ
 -- DERSİN DİLİ
  Türkçe
 -- ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I
  Doç. Dr. Murat ATAN; Doç. Dr. Sibel ATAN
 -- ÖĞRETİM ELEMANI WEB SİTESİ/SİTELERİ
  http://websitem.gazi.edu.tr/~atan,http://websitem.gazi.edu.tr/~sduman
 -- ÖĞRETİM ELEMANI E-POSTASI/E-POSTALARI
  atan@gazi.edu.tr, sduman@gazi.edu.tr
 -- ÖĞRENME ÇIKTILARI
Doğrusal programlama problemlerini modelleme ve çözme becerisi kazanır.
Disiplinler arası ilişkilerde etkin ve doğru karar verme becerisi kazanır.
İşletme içerisindeki farklı birimleri tanıma, işletme girdi ve çıktılarını kalitatif ve kantitatif bazda değerlendirme becerisi elde eder.
Bir modele ya da modelin çözümüne ilişkin bilgileri elde etme ve bu bilgileri yorumlama becerisi kazanır.





 -- DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
  Bu ders sadece yüz yüze eğitim şeklinde yürütülmektedir.
 -- DERSİN ÖNKOŞULLARI
  Yok
 -- ÖNERİLEN DERSLER
  Matematik I-II
 --DERS İÇERİĞİ
1. Hafta  Yöneylem Araştırmasının Tanımı, Amacı, Özellikleri ve Uygulama Alanları
2. Hafta  Karar Problemlerinin Yapısı, Model Kurma
3. Hafta  Doğrusal Programlama [Doğrusal Programlamanın Tanımı ve Dayandığı Varsayımlar, Doğrusal Programlamanın Uygulandığı Alanlar, Doğrusal Programlamanın Ma
4. Hafta  Doğrusal Programlama Modelinin Çözüm Teknikleri Grafik Çözüm Tekniği [Grafiksel Çözümün Özellikleri, Grafiksel Çözümde Maksimizasyon Durumu, Grafikse
5. Hafta  Doğrusal Programlama Modelinin Çözüm Teknikleri, Simpleks Yöntemi, [Simpleks Yönteminin Tanımı ve Kullanılan Değişkenler, Simpleks Tablosu, Simpleks
6. Hafta  Doğrusal Programlamada Duyarlılık Analizleri [Amaç Fonksiyonu Açısından Analizi, (Kısıtlayıcılar için) Sağ Taraf Sabiti Açısından Analizi]
7. Hafta  Dualite, Dual Problemin Tanımı, Dual Problemin Özellikleri, Dual Problemin Ekonomik Açıklaması ve Gölge Fiyatlar
8. Hafta  Vize
9. Hafta  Ulaştırma Modeli, Ulaştırma Modelinin Tanımı, Ulaştırma Modelinin Matematiksel Formülasyonunun Oluşturulması, Ulaştırma Probleminin Çözüm Yöntemleri [
10. Hafta  Modi Testi Sınaması
11. Hafta  Ulaştırma Problemlerinin Çözümünde Karşılaşılan Özel Durumlar Toplam Talebin Toplam Kapasiteden Büyük Olması Durumu Toplam Talebin Toplam Kapasitede
12. Hafta  Ulaştırma Modellerinde Bozulma (Dejenerasyon) Durumu ve Çözümü ve Ulaştırma Problemleri İle İlgili Örnekler
13. Hafta  Atama Modeli [Atama Modelinin Tanımı, Atama Modelinin Matematiksel Formülasyonunun Oluşturulması]
14. Hafta  Atama Problemi Çözüm Yöntemleri [Sayımla Çözüm Yöntemi, Direkt Çözüm Yöntemi]
15. Hafta  En az Çizgi Yöntemi Atama Problemi İle İlgili Örnekler
16. Hafta  Dönem Sonu Sınavı
 -- ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
  1. AHMET, ÖZTÜRK, “Yöneylem Araştırması”, Ekin Kitabevi Yayınları, Şubat 2009, Bursa. - 2. Ş. ALP BARAY, ŞAKİR ESNAF, “Yöneylem Araştırması”, Literatür Yayıncılık, Eylül 2000, İstanbul.
 -- ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
  Anlatım,Uygulama - Alıştırma
 -- STAJ / UYGULAMA
  Yok
 -- DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
 Ara Sınav
1
40
 Ödev
0
0
 Uygulama
0
0
 Projeler
0
0
 Pratik
0
0
 Quiz
0
0
 Yıliçinin Başarıya Oranı (%)  
40
 Finalin Başarıya Oranı (%)  
60
 -- İŞ YÜKÜ
 Etkinlik  Toplam hafta sayısı  Süre (Haftalık Saat)  Dönem boyu toplam iş yükü
 Haftalık teorik ders saati
14
2
28
 Haftalık uygulamalı ders saati
14
2
28
 Okuma Faaliyetleri
14
2
28
 İnternette tarama, kütüphane çalışması
6
2
12
 Materyal tasarlama, uygulama
0
 Rapor hazırlama
0
 Sunu hazırlama
0
 Sunum
0
 Ara sınav ve ara sınava hazırlık
2
20
40
 Final sınavı ve final sınavına hazırlık
2
20
40
 Diğer
0
 TOPLAM İŞ YÜKÜ: 
176
 TOPLAM İŞ YÜKÜ / 25 : 
7.04
 DERSİN AKTS KREDİSİ: 
7
 -- PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI KATKI DÜZEYLERİ
NO
PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARI
1
2
3
4
5
1
Ekonometri, İstatistik ve Yöneylem Araştırması alanlarında teorik ve pratik açıdan mesleki uzmanlık ve beceriye sahip olma.X
2
Kamu Kurum ve Kuruluşları, Özel Sektör ve Sivil Toplum Kuruluşlarında ki Araştırma-Geliştirme bölümlerinde çalışma ve müfettiş, uzman yardımcısı olmak için mesleki yetkinlik kazanma.X
3
Ekonometri Bölümünü ilgilendiren İktisat, İşletme, Maliye ve Hukuk gibi diğer disiplinlerle ilgili bilgi sahibi olma.X
4
Ekonometri alanında toplumsal bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket edebilme, kazandığı bilgi ve becerileri sorumluluk ilkelerine uygun olarak sosyal ve çalışma hayatında uygulayabilme.
5
Akademik hayatta ve iş hayatında yabancı dil ve bilişim teknolojileri ile ilgili konularda beceri sahibi olma.
6
Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgilere dayanarak karşılaştığı güncel soruna ilişkin uygun istatistik, ekonometrik ve matematiksel programlama yöntemlerini seçme, kullanma ve değerlendirme becerisine sahip olma.X
7
Disiplinler arası ve disiplin içi çalışmalarda verimli sonuçlara ulaşabilmek için takımla çalışma becerilerine sahip olma.X
8
Kurum ve kuruluşların projelerini planlama, yönetme ve alanında bağımsız çalışmaları yürütebilecek araştırma yöntem bilgisine sahip olma.X
9
Analitik düşünme, araştırma yapabilme ve bir araştırmacı olarak sorunlara bilimsel çözümler getirebilecek niteliklere sahip olma.X
10
Ekonometri ile ilgili terimleri ve temel teorileri kavrama, uygulama ve değerlendirme becerisine sahip olma.
11
İstatistik ile ilgili terimleri ve temel teorileri kavrama, uygulama ve değerlendirme becerisine sahip olma.X
12
Yöneylem Araştırması ile ilgili terimleri ve temel teorileri kavrama, uygulama ve değerlendirme becerisine sahip olma.X
13
Temel düzeyde ekonometrik ve istatistiksel paket programlarını kullanma.X